fbpx

5 tips til at forandre din økonomi

Gæsteindlæg om økonomisk adfærd – skrevet af Cille Munk Andersen & Klaudia Kristensen, stiftere af Bechanged Danmark, medlemmer og samarbejdspartnere af Moneypenny.

5 tips til at forandre din økonomi

Vi har været så heldige at få lov til at skrive et blogindlæg til MoneyPenny & More om økonomisk adfærd. Dette blogindlæg er en teaser til vores kommende samarbejde, hvor vi gerne vil tage dig med på en rejse udi at ændre din økonomiske historie og adfærd. Blogindlægget opsummerer nogle af de ting som det forstående kursus kan lære dig. Og alle tipsene kan du allerede i morgen integrere i dit eget liv.

Vores hjerter banker for kvinders empowerment og Moneypenny and more netværket, hvor vi kan dele vores viden og erfaringer og dermed styrke og inspirere hinanden. Vi håber at du får masser af værdi ud af at læse med. Hvis du har nogle spørgsmål så er du velkommen til at kontakte os på info@bechanged.dk

 

Tip 1: Kend dine behov – og forstå dit belønningssystem 

Hyperbolsk diskontering beskriver den tendens, at vi foretrækker mindre belønninger her og nu end større belønninger i fremtiden. Det klassiske eksempel er, at hvis vi bliver spurgt om vi vil have 100 kr i dag, eller 110 kr om en uge. De fleste vil vælge de 100 kr i dag. 

Hvis vi derimod bliver spurgt om vi vil have 100 kr om en måned, eller 110 kroner om en måned og en dag, så vil de fleste vælge at vente en dag mere, da det alligevel er så langt ude i fremtiden. Eksemplet beskriver årsagen til, hvorfor du kan opleve, at det er svært at spare op til fremtiden fremfor at bruge dine penge nu og her. Når du øger din bevidsthed om dette fænomen, øger du dine chancer for at lave det om – og lave mere langsigtede beslutninger om opsparing, investeringer og pension. 

Hvis du vil afprøve fænomenet som et eksperiment, så kan du afprøve dette derhjemme med dine børn: Instruer dit barn i at det kan få én skumfidus med det samme eller vente 15 minutter og få to. Det vil sige en lille gevinst nu (en skumfidus) eller en stor gevinst senere (to skumfiduser). Læg en skumfidus foran barnet og forlad rummet. Vend tilbage til rummet efter de 15 minutter – og se om dit barn har været i stand til at behovsudsætte?

hvordan kan skumfiduser ændre din økonomi?

 

Tip 2: Sæt konkrete økonomiske mål – og slå dem ihjel på forhånd.

Forskningen viser at jo mere specifik du bliver omkring dine mål, jo større chance er der for at du rent faktisk når dem. Dette betyder, at du ikke kan nøjes med at planlægge, at du vil have sparet en million kroner op om ti år. Du skal i stedet fokusere på de helt små delmål uge for uge, måned for måned. Eksempelvis kan små delmål være at du begynder med at se dit budget igennem (delmål 1). Dernæst skal du finde mulige besparinger heri (delmål 2). Det kan være at du finder ud af at du behøver en ekstra indkomst for at nå målet (delmål 3). Derefter vil du løbende indsætte et konkret beløb på en månedsopsparing hver måned (delmål 4). Du kan opsætte et delmål hvori du hver måned tjekker din udvikling og justerer efter behov. Det er vigtigt, at dine delmål er med til at skabe en øget bevidsthed hos dig, om din adfærd, der er den der i sidste ende får dig i mål.

Når du har opstillet og beskrevet dine delmål og overordnede mål, så vil vi anbefale, at du bruger tid på at slå dem ihjel. Begrebet kaldes præmortem og benyttes til at skyde målene ned, for at forberede sig på hvilke ting der kan gå galt, og hvorledes disse kan håndteres undervejs. For at eksemplificere kunne et scenarie være, at du lige pludselig i din opsparingsrejse står overfor en udfordring, som kan forhindre dig i at nå i mål. Det kan være du skal flytte, eller at du bliver fyret således, at dine udgifter eller indkomst ændrer sig. Disse overvejelser er ekstremt vigtige, at du gør dig på forhånd, så din strategi kan rumme, at din situation ændrer sig. Brug derfor gerne lige så lang tid på at dræbe dine mål som på at opstille dem. Dermed kan du lave planer for hvordan du håndtere disse og have endnu større chance for succes.

 

Tip 3: Bliv motiveret af dit tab – hvordan ser dit liv ud hvis du ikke kommer i gang med at ændre din økonomiske adfærd?

Mange motiveres til at skabe forandringer på baggrund af den gevinst de opstiller for sig selv. Flere undersøgelser viser dog at endnu flere i højere grad forandrer når der er potentiale for tab. Det vil sige det, som du muligvis går glip af, hvis du ikke igangsætter forandringen – du kender måske udtrykket FOMO (fear of missing out). I forhold til din økonomiske forandring kan det således give god mening at kigge på, hvordan dit liv vil se ud om 10 år, hvis du ikke kommer i gang med at ændre din situation lige nu.

Øvelsen virker bedst hvis du forestiller dig det værst tænkelige scenarie for dit tab. Altså hvis du intet gør for at ændre din økonomiske situation. Du kan med fordel inddrage din familie, eller børn, hvilken negativ betydning vil det have for dem, hvis du ikke ændrer din adfærd? At opstille worst-case-scenarier kan være, det afgørende spark du har brug for til at komme i gang. 

adfærd og tanker omkring at ændre din økonomi

 

Tip 4. Hvis du vil forandre mere, skal du forandre mindre.

Morten Münster der er adfærdsekspert beskriver i sin nye bog: Jytte vender tilbage, at hvis vi, som mennesker, gerne vil fokusere på at forandre mere – så skal vi forandre mindre. Det lyder måske umiddelbart underligt i dine øre. Men det handler i bund og grund om prioritering, da det ikke er muligt for vores hjerne at holde fokus på alt for mange mål af gangen. Faktisk beskriver Münster i sin bog, at en organisation er mest effektive ved en kapacitetsudnyttelse på 70%. Denne måde at betragte organisationer kan du implementere i dit eget liv. 

 

Det vil sige, at også du er mest effektiv, når du udnytter din kapacitet på 70%. Det betyder at du skal have 30% mental energi til rådighed. I forhold til økonomi, opsparing og investeringer skal du altså gøre plads til at forandre. Du skal sætte tid af til det, og du skal måske sætte andre forandringer du er i gang med på pause. Du kan ikke lære et nyt sprog, starte på nyt job, gå på slankekur og lærer at ændre din økonomiske adfærd på en gang. Du skal altså vælge til og vælge fra –  hvad er vigtigt for dig lige nu, og hvad kan skubbes i baggrunden, indtil du er i mål. Sandsynligvis vil du mislykkes i dine forandringsforsøg, hvis du forsøger med dem alle sammen på én gang. 

 

En nem øvelse du kan lave, er at identificere alle de forandringer, eller nye ting du er i gang med lige nu, og dernæst udvælge de 5 vigtigste. Fremadrettet skal du kun bruge tid på de 5. Og hvis du vælger at forandre noget nyt så bliver det på bekostning af et af dine andre mål, og du må omprioritere igen.

 

Tip 5: Husk de små sejre – din hjerne vil forme sig efter det. 

Erhvervspsykolog Birgitte Jepsen udtaler til Finansforbundet: “Forskerne har bevist, at hjernens højre frontallap beskæftiger sig mest med det, der ikke virker og det bagudrettede, mens venstre tager sig af det fremadrettede og det, der virker. Hjernen er formbar, og den side, man bruger mest, vokser. Dermed bliver man mere tilbøjelig til at lade den side styre stadig mere i hverdagen.”

 

Derfor er det afgørende, at du fejrer dine små sejre hen ad vejen, og på den måde ændrer du din hjerne til, at være endnu mere understøttende for dine mål. Udover det formbare element i hjernen vil du også opleve en udløsning af dopamin i hjernens “lyst-center”, hvis du har en ny og uventet succes. Sammenholdt betyder dette, at jo flere gange du fejrer de delmål du når, jo mere primer du hjernen og øger dopaminudløsningen. Dermed mærker du muligheder og velvære, samt bliver mere modstandsdygtig og løsningsorienteret overfor de forhindringer, du vil møde.

________________________________________

________________________________________

 

Moneypenny og Bechanged præsenterer et nyt 6 ugers online forløb

Forstå din økonomiske historie
Totalforvandl dit forhold til penge 

Vil DU ændre din økonomiske historie der spænder ben for dig? Vi lærer dig hvilke, for dig ukendte barrierer, der står i vejen. MEN som du også kan bryde med – og nå dine økonomiske mål. Det selvom du aldrig har prøvet det før!

Vi åbner nu op for vores 6 ugers premiere forløb!
Læs om forløbet herunder:

kursu i at forandre din økonomi

 

I Bechanged Danmark arbejder vi med at uddanne din organisation i dé forandringer denne unægteligt møder. Vi tager afsæt i princippet om menneskelig bæredygtighed, der er essentielt for udviklingen af en fremtidsorienteret og velfungerende organisation i trivsel. Den menneskelige bæredygtighed udnytter nemlig det menneskelige potentiale og skaber ligevægtige medarbejdere. Dette resulterer i mere kreativitet, højere commitment samt lavere sygefravær. Vi kan bidrage med: – Intern og ekstern uddannelse af ledere og medarbejdere – Foredrag & oplæg i din organisation – 1:1 sparring – Teamcoaching- & udvikling
– Klaudia & Cille, Bechanged

Cille om at forandre din økonomiKlaudia om at forandre din økonomi

 

 

 

 

 

 

 

 

Er der mere du vil vide indenfor økonomisk adfærd som kom endelig med input herunder.

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment