fbpx

Interview – Borgerforslag privatøkonomi i folkeskolen

Borgerforslag privatøkonomi i folkeskolen


Sofie Thrane Søkvist
er en 18 årig pige som synes vi skal have privatøkonomi i folkeskolen. Du kan finde borgerforslaget på DETTE link, deadline for at støt er 29 oktober! Vi kan ikke andet end, at være enige. Det er så vigtig, at man lærer om økonomi fra tidlig alder. Det tror vi bliver win for de unge, og win for samfundet.

Godt gået, Sofie, og vi håber du får dit forslag igennem. 🙂

Interview med Sofie, initiativtager til Borgerforslag privatøkonomi i folkeskolen

Her kan i læse vores interview med Sofie

  1. Hvem er Sofie?

    Jeg er en 18 årig pige, som til daglig går på Aurehøj Gymnasium i Gentofte, hvor jeg bliver student til sommer. Jeg læser på en samfundsvidenskabelig linje, og som samfundsfaglig elev har vi flere gange snakket om uligheden i samfundet, social arv, forbrugsvaner og ikke mindst om politikernes holdninger og tiltag inden for disse områder. Derfor, og fordi jeg selv ville ønske, at jeg var blevet undervist mere i privatøkonomi i folkeskolen, interesserer dette emne mig rigtig meget!

 

  1. Hvad synes du om undervisningen indenfor emnet privatøkonomi i dag?I dag er det langt fra alle skoler, hvor privatøkonomi indgår som en fast del af skemaet, og det synes jeg virkelig er en skam. Og dette er på trods af, at det faktisk står i undervisningsbekendtgørelsen, at vi unge skal undervises i privatøkonomi som en del af den samfundsfaglige undervisning. Der er selvfølgelig nogle skoler, hvor de oftere underviser i faget – og det er disse skoler, som rigtig mange andre skoler kan lære af! Jeg snakkede f.eks. med en folkeskolelærer en dag, hvor hun fortalte, at de bl.a. brugte et specielt program til at opstille budgetter, og det er da helt fantastisk, at der rent faktisk er nogen, der bruger de programmer, der bliver lavet til at undervise unge i privatøkonomi. For der ér faktisk en del materiale, man kan bruge – problemet er blot, at rigtig mange skoler ikke gør netop dette. Når jeg tænker tilbage på min undervisning i folkeskolen husker jeg ikke, at jeg er blevet undervist i emnet. Dog husker jeg tydeligt, at vi i midten af en emneuge havde et oplæg om låntagning og hvad man skulle være opmærksom på ved dette. Oplægget har gjort mig meget klogere på emnet “låntagning”, og jeg ville helt klart ønske, at jeg var blevet undervist i flere aspekter af privatøkonomien. Ligeledes ville rigtig mange andre unge ønske det samme – det er i hvert fald det, jeg har erfaret, når jeg har snakket med mine klassekammerater (og voksne mennesker!) om forslaget.

 

  1. Hvad synes du kunne blive bedre?Som skrevet er der altså nogen skoler, der får flettet privatøkonomi ind i samfundsfagsundervisningen, men det er langt fra alle. Det, der kan blive bedre, er altså først og fremmest omfanget af skoler, der underviser i privatøkonomi. Det problem ville man kunne løse ved at gøre undervisning i privatøkonomi obligatorisk. Når dét så er løst, bør fokus være på dybden af denne undervisning, så undervisningen rammer så mange aspekter af privatøkonomien som muligt. Det behøver i virkeligheden ikke være særlig kompliceret – vi har blot brug for informationen, og så muligheden for selv at sidde med nogle ark og regne ud, hvordan man får sine indkomster til at dække udgifterne, hvordan renterne i banken påvirker vores opsparing, hvordan man kan betale en gæld af, hvis renterne ser ud på en bestemt måde, osv. Kort sagt er der brug for noget grundlæggende undervisning og nogle konkrete eksempler på, hvordan man kan håndtere sin økonomi.

 

  1. Hvorfor skrev du borgerforslaget og hvad er dine forhåbninger omkring det?Hvad der først satte mine tanker omkring dette forslag igang var, at jeg selv oplevede problemer med, at få indtastet de rigtige oplysninger i SKAT. Af den grund oplevede jeg flere år i træk, at jeg fik et stort skattesmæk, hvilket voldte mig mange problemer at få betalt, eftersom min indkomst ikke er særligt stor nu, hvor jeg også går i skole. Jeg måtte ringe til SKAT flere gange ifm. mine udfordringer, men alligevel fik jeg aldrig helt styr på mine problemer. Det fik mig til at tænke, at simpel privatøkonomi burde indgå som en del af vi unges skemaer. Da jeg så begyndte at undersøge sagen nærmere, gik det op for mig, hvor mange unge, der faktisk døjer med større eller mindre økonomiske udfordringer. Og flere økonomiske nøgletal om unge, forbrug og gæld viser, hvorfor undervisning i privatøkonomi ville være relevant:
  • hver 2. ung mellem 18-29 år har et lån
  • de unge er overrepræsenteret i RKI ift. resten af befolkningen
  • antallet af unge, der er registreret i RKI, er meget forskellig afhængig af, hvor i landet, man bor
  • halvdelen af de unge, registreret i RKI i 2017, var også registreret i 2012, hvilket vil sige, at mange unge sidder fast i systemet
  • de største udfordringer unge oplever, når de flytter hjemmefra, er, at få råd til at spare op, og få deres indtægter til at dække deres udgifter
  • hver 3. lægger ikke et budget, når de flytter hjemmefra
  • tre ud af fem unge oplever uforudsete udgifter, når de flytter hjemmefra, og ser det som en udfordring at få indkomsten til at dække disse
  • mange unge oplever skattesmæk hvert år
  • (for flere tal, se Finans Danmarks publikation “Unge, gæld & opsparing” fra 2018)

 

Mine forhåbninger omkring forslaget er først og fremmest, at det går hele vejen til folketinget, så der kan blive skabt noget fokus på dette emne! Derfra håber jeg selvfølgelig, at politikerne vil tage hånd om sagen, så undervisning i privatøkonomi kan blive en del af alle skoleskemaerne. Jeg tror, at det vil have en gavnlig effekt og en rigtig positiv betydning for de unge, at de bliver undervist i privatøkonomi – og så håber jeg selvfølgelig, at det kan få antallet af unge i gæld til at falde, og antallet af unge og voksne, der bliver påvirket af deres økonomi på negativ vis hele livet, til at falde.

Derfor håber jeg, at i vil være med til at støtte op om forslaget!

På forhånd tak! Og mange venlige hilsner,
// Sofie



 

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment